Használjuk a kifejezést, felismerjük az öltözködési stílust, tetszik a zenében is. De tudjuk valójában ki az: hippi?
A ’hippi” kifejezés
gyökere a negyvenes évek fekete jazzszlengjében kereshető, ahol ennek a
kifejezésnek a jelentése: bölcs,
tapasztalt, előrelátó. Más értelmezés szerint az angol hipster szóból ered, - ami Norman Mailer „fehér néger”-nek
fordított –, s ennek a szónak a rövidített változata a hippi.
Vannak, akik szerint
először egy 1964-es tévéműsorban hangzott el a szó (a New York World Fair
megnyitásáról szóló tudósításban mondák ezt a vietnámi háború ellen
ülősztrájkot fiatalokra), mások úgy tartják, hogy 1967-ben robbant be a
köztudatba a szó két nagyhatású újságcikkel (a Ramparts folyóirat márciusi számában „A hippik társadalomtörténete”, és a Time magazin július 7-i számában „A hippik: Egy szubkultúra filozófiája”). Az eredet pontos
definálhatatlansága is növeli azt a ködös miszticizmust, ami napjainkig hatóan
körüllengi a hippiket.
George Harrison, a "Csendes Beatle" Haight-Ashburyben |
A hippik szerelem/szeretet
felfogását jól illusztrálja Stephen Stills 1970-es dalszövegrésze: „Ha nem
lehetsz azzal, akit szeretsz, szeresd azt, akivel vagy.” Így hát szabadon
szerették egymást, kommunáikban mindenki egyenlőnek számított, bőrszínre,
vallásra, nemi identitásra tekintet nélkül. Nemcsak hirdették, hanem így is
éltek: minden, ami jólesik, csináld, bárkivel és bárhol, de ne légy senkinek a
megvehető áruja és csak annyit dolgozz, amennyi feltétlenül szükséges a
létfenntartáshoz. Legfőképpen pedig: élj a jelenben és élvezd ki a lét
pillanatának minden örömét – szeretettel!! Janis Joplin mottószerű mondatával
szólva: „Élj gyorsan, szeress szenvedélyesen, halj meg fiatalon!” (Neki
sikerült is 1970-ben, 27 éves korában…)
Olyan módon szegültek
szembe a fennálló társadalmi renddel és hagyományokkal, hogy a rendszerből
kivonulva igyekeztek arról tudomást sem venni, s csak élvezni egymás társaságát
és a pillanatot. Jerry Garcia, a kultikus hippizenekar, a Grateful Dead
gitárosa mindezt így foglalta össze egy interjújában: „Közösségünkben nem
foglalkoztunk politikával. Egyszerűen azt tettük, amit tenni akartunk. Vagy
mindannyian csináljuk, vagy senki – vagy annyian, ahányan éppen érdekeltek a
dologban. Nincs közös álláspont a csoportban. Kivéve arról, hogy mindenkinek
annyi életteret kell kapnia, amennyire szüksége van.”
Timothy Leary, a "guru" |
’69 nyarán egy hippi
közösség, a Manson-család brutális gyilkosságai sokkolták Amerikát, s ugyanezen
év decemberében az Altamonti fesztiválon a Rolling Stones koncertjén történt
tragikus események – amiről szól a Perjátszó Kör darabja – végképp a hippik
ellen hangolták az amerikai társadalmat, de maga a hippi-mozgalom is kifulladt
már ekkorra. A szép ideák nem tudták megtermékenyíteni a valóságot, a szabad
szerelem és a virággyermekek nem tudtak egy jobb világot varázsolni a Földre –
1970 már a kiábrándulás és az illúziók semmivé foszlásának esztendeje. Ekkorra
az egyetemisták befejezték tanulmányaikat, s a hippi-ideákkal eltöltött éveik a
hatvanas évekkel együtt lezárultak – egy történelmet csinálni igyekvő nemzedék
hirtelen megöregedett művének befejezése előtt. A felnőtt lét pedig a munka
világába való beilleszkedéssel kezdődött – s a hippik azzal végezték, ami ellen
lázadni kezdtek: „normális” középosztálybeliek lettek egy magát normálisnak
tartó társadalomban.
Következő rész: Civiljogi mozgalmak a hippi-korszakban
Dr. Kisteleki Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése