2015. október 11., vasárnap

Danton, "A Perjátszó Kör frenetikus előadása"

Egy 2006-os Jurátus cikk Danton perének első előadása utánról:


"Danton
A Perjátszó Kör frenetikus előadása

A márciusi Danton-előadás oly sikeres fogadtatásban részesült, hogy meghívták a Kört a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jogi Karának Dísztermébe egy újabb előadásra. Így, aki esetleg lemaradt a múltkor, vagy még egyszer élvezni szeretné a tagok csodálatos játékát, jöjjön el május 10-én, szerdán este 6-ra a PPKE-JÁK Dísztermébe.

Az újabb előadáson ismét hallhatjuk Danton (Vajda Viktor) és Robespierre (Laczó Balázs) beszélgetését egy üveg bor társaságában, láthatjuk, ahogy Saint-Just (Nyitray Zsuzsi) feltüzeli a népet. Végigkövethetjük Fouquier (Millen Csaba) és a bíróság (Faragó Andi, Ferenczi Márti, Hidvégi Fanny, Rigó Balázs) törekvését arra, hogy semmiképpen ne hagyják szóhoz jutni Desmoulins-t (Szigeti Tamás) és Dantont, aki a nyilvánosságot (Gedeon Vali) hívva segítségül próbál segíteni helyzetükön. Újra nevethetünk a kurtizánok (Bárdos Dóri, Dóri Xénia) és a házvezetőnő (Koszta Dalma) „kedvességén”.
A Perjátszó Kör tagjai az előadás előtt már hónapokkal elkezdik a megbeszéléseket. Először könyvek garmadáját elolvasva, filmeket megnézve hangolódnak rá a témára.
A háttéranyagok áttanulmányozása után következik az előadás felépítése: honnan induljon, hol végződjön? Ez Danton előadásánál különösen problematikus pont volt, hiszen Danton pere csak egy szelete volt a francia forradalomnak. S az sem elhanyagolható tény, hogy utána gyilkosait, Saint-Just-öt és Robespierre-t is kivégezték.
A per menetének kialakítása után következett a szövegkönyv megírása. A szövegkönyvé, mely úgy formálódott az előadás pillanatáig, ahogy maguk a szereplők azokká, akiket játszottak.
A megbeszélésekkel párhuzamosan alakult a színpadkép. Ez egy nagyon sarkalatos pontja volt az előadásnak: a kör tagjai több színházi elemet szerettek volna bevinni műsorukba. A terem átrendezésével a per résztvevőivé tették a közönséget, melynek soraiban szereplők is ültek. S az is szembetűnő lehetett a rendszeres perjátszó köri előadásokra járóknak, hogy több kelléket, trükköt használtak.
Szintén a teátrális jelleget volt hivatott hangsúlyozni a dinamikus kezdés is. A darab gördülékeny menetéhez elkerülhetetlen volt a mozgáspróba: hiszen ezzel lett egésszé a színpadkép.
Az olvasópróbák, a jelenetek többszöri elpróbálása után már minden készen állt arra, hogy a közönség is láthassa munkájuk gyümölcsét.
Percekkel az előadás kezdete előtt már hosszú sorok kígyóztak a terem előtti folyóson, míg bent utolsó simításokat végeztek a „perjátszókörösök” a díszleten. Majd kinyíltak az ajtók… Akiknek szerencséjük volt, helyet is kaptak. Annyian jöttek el az előadásra, hogy többen az ajtóban rekedtek. De biztosan megérte eljönni, hiszen a szereplők olyan alakítást nyújtottak, mely nem egyszer a Kör tagjait is lenyűgözte. S a közönségre sem volt panasz, nevettek, megrökönyödtek, s a darab végén percekig tapsoltak.
Mindezek miatt pedig, akik nem látták, az ajtóban rekedtek, vagy újra látni szeretnék, jöjjenek el a Pázmány P. Kat. Egyetem Dísztermébe! Május 10-én 18h-kor újra felcsendülnek a forradalom hangjai!


Gedeon Vali  "

A perjátékot 2012 őszén újra előadtuk, Marie Antoinette élete és pere után, a francia forradalomról szóló tematikus félév keretében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése