A hippik „életmód-forradalmárai” a hatvanas évek
közepén a fehér középosztálybéli fiatalok voltak, sokuk egyetemista, akik nem
egyszerűen a fennálló fogyasztói társadalmat kritizálták hangosan, hanem ki is
vonultak belőle. Ennek az ellenkulturális ifjúsági mozgalomnak nemcsak ez az „életmód-forradalmi”
ága bontakozott ki, hanem ezzel párhuzamosan, velük érintkezve és sokszor összemosódva
kialakult egy „aktivista szárny” is,
ami a különféle civiljogi mozgalmakban
öltött testet, s ezt a vonatkozó szakirodalom New Leftnek, azaz Új Baloldalnak
nevezi. Ezek a szervezetek sokszínű eszmeiséggel rendelkeztek, de azonos alap
volt mindegyiküknél az, hogy az „életmód-forradalmár” hippikhez képest nem
utasították el annyira radikálisan a fennálló társadalmi rendszert. Nem
vonultak ki belőle, hanem úgy vélték,
hogy a fennálló rendszer reformokkal megváltoztatható, és ez a
társdalom-javító igyekezet indukálta aktivizmusukat.
Az Új Baloldal
terminológiát C. Wright Mills szociológus a fehér középosztályhoz tartozó
baloldali eszméket valló egyetemistákra alkalmazta először egy Letter To the New Left című cikkében 1960-ban. New York, San
Francisco, New Orleans, Chicago és Los Angeles egyetemein a ’60-as évek
elejétől kezdve fokozatosan létrejöttek különféle társadalomkritikus mozgalmak,
amelyek aztán az amerikai egyetemi szférában elterjedtek.
1962-ben alakult meg
Michiganben a Diákok a Demokratikus Társadalomért
(Student for A Democratic Society – SDS) szervezet, amely kiáltványában azt
írta: „elfogadható komfortban nevelkedtünk, egyetemeken lakunk, és nem tetszik
nekünk az a világ, amelyet öröklünk”. A másik nagyhatású szerveződés, amely
hamarosan országossá is vált, az 1964-ben a kaliforniai Berkeley egyetemen
alapított Szabad Beszéd Mozgalom (Free Speech Movement – FSM), amely a diákok
jogainak kiterjesztését követelve alapvető kritikával látta el a felsőoktatást.
Rövid idő alatt azonban már nemcsak az egyetemi szabályok ellen lázadtak az FSM
aktivistái, hanem a tekintélyelvűség és általában minden ebből fakadó
megnyilvánulás – úgymint szülői tekintély, állami bürokrácia, háborús
mozgósítás, főként a vietnámi háború – ellen felléptek. Nemcsak követeléseket
fogalmaztak meg, egyetemi sztrájkokat, gyűléseket és felvonulásokat tartottak,
hanem a „klasszikus” hippi-életmóddal, új nyelvezettel, öltözködéssel, szabad
szexualitással, kábítószerfogyasztással, hangos rockzenével is kifejezték
szülőik társadalmával szembeni lázadásukat.
Mario Savio, filozófia-szakos aktivita, az FSM ikonikus alakja |
A vietnami háborúról dióhélyban:
Az USA vietnámi háborúja 1965 és 1973 között történt. A volt francia gyarmat Vietnám 1954-ben űzte el a franciákat, de az ország két részre szakadt: Észak-Vietnámot a Ho Si Minh vezette kommunisták irányították, míg Dél-Vietnámban megmaradt a polgári-kapitalista rendszer. A két területet a Szovjetunió (Észak- Vietnám) és az USA (Dél-Vietnám) támogatta, majd a proxy-háborús szakaszt követően az északi gerilla-akciók beszüntetésének elérése céljával az Egyesült Államok 1965 márciusában katonailag is beavatkozott a déliek oldalán. Kezdettől fogva óriási tiltakozások voltak a kormányzati intervencióval szemben USA-szerte, a kibontakozó civiljogi mozgalmak egyik legfőbb követelése volt a háború beszüntetése, s az amerikai fiatalok hazahozatala. A heves belföldi tiltakozások, és a kilátástalan dzsungelharcban elszenvedett nagy emberveszteségek következtében az USA 1973-ban beszüntette Dél-Vietnám katonai támogatását, s az utolsó amerikai katona 1975. április 30-án hagyta el Saigont.
Sokszínű társadalmi
mozgalom bontakozott ki a New Left keretében. Beletartoztak általános polgárjogi mozgalmak (SDS,
FSM, American Civil Liberties Union), női
egyenjogosításért küzdő szervezetek (Women’s Liberation Movement), békemozgalmi-vietnámi háború ellenes
csoportok (The Weather Underground, a katonai szolgálatmegtagadók), fekete polgárjogi mozgalmak (Martin
Luther King erőszakmentes mozgalma, a Black Panther radikális fekete, erőszakot
is felvállaló csoportja), a szegénység
ellen küzdő szervezetek (Poor People Campain), a legális abortuszt követelők (Association For The Study Of
Abortion), a szexuális forradalmárok
(Sexual Freedom League), valamint a különböző
művészeti szerveződések (San Francisco Mine Troup, Gut Theater, Pageant
Players). A szervezeteket számbavevő The
New Left. A Documentary History című kiadvány 8 országos és 60 helyi
mozgalmat mutat be.
Ezek közül röviden
kiemelném a fekete polgárjogi mozgalmat.
1954-ben szövetségi törvény törölte el a faji elkülönítésen, szegregáción alapuló
oktatást, ami lökést adott a fekete fiataloknak, hogy felemeljék hangjukat az
élet többi területén meglévő megkülönböztetésükkel szemben. Az első, nagy
publicitást kiváltó akció 1960 januárjában történt az észak-karolinai
Greensboroban. Négy fiatal fekete egyetemista ült be egy kizárólag fehéreknek
fenntartott kávézóba, ahol nem szolgálták ki őket, de záróráig a kávéházban
ültek. Másnap reggel huszonöt társukkal együtt ismételték meg akciójukat. Ez
volt a híres „sit-in” a „beülés”, amely aztán gombamódra elszaporodott
elsősorban a déli államokban, s ezzel a
békés demonstrációval kezdődött a fekete polgárjogi mozgalom.
A mozgalom békés
szakaszának csúcsa az 1963. augusztus 28-i washingtoni
menetelés volt, amikor a We Shall
Overcome-ot énekelve 200 ezer fehér és fekete amerikai polgár vonult fel a
fővárosban, s előttük tartotta meg Martin
Luther King híres beszédét, amit így kezdett: „I have a dream…”. Mindez alapvetően hozzájárul ahhoz, hogy Johnson
elnök 1964-ben aláírta a Kongresszus által megszavazott Civil Rights Actet, amely törvényileg tiltotta a faji nemi, vallási
vagy nemzeti diszkriminációt az államok területén.
Viszont szép dolog a
törvény szövege, de ezt főként Délen, a hétköznapokban nem nagyon tartották be.
Mindez aztán a polgárjogi mozgalom radikalizálódásához vezetett. Már 1964
nyarán zavargások törtek ki Harlemben, majd ’65-ben Los Angelesben, a Watts nevű fekete gettóban kitört lázadás következtében 30 fekete halt meg. 1967
nyarán Newarkban, Detroitban és más északi városokban fekete zavargások törtek
ki, bevetették ellenük a rendőrséget és a Nemzeti Gárdát is, akik a tömeg közé
lőttek: az eredmény több mint 80 halott.
A hallgatók elfoglalták a Columbia Egyetemet. |
Az egyetemisták azonban
nem álltak le. 1968 és ’70 között a vietnámi háború elleni tiltakozások és
egyetemfoglalások voltak napirenden, amik aztán 1970-ben véres eseményekben
kulminálódtak. 1970. május 4-én az Ohio állambeli Kent egyetemén 4 diák halt
meg a kivezényelt rendőrök golyóitól, majd május 14-én a Mississippi államhoz
tartozó Jackson fekete egyetemén a rendőrsortűzben ketten haltak meg és sokan
megsebesültek. Erre válaszul a kenti vérengzés után két hétig az államok 2500
felsőoktatási intézménye közül egyszerre 500 egyetemen volt diáksztrájk, amik
csak lassan csendesedtek le.
Mindennek állít emléket a
híres kultfilm, az Eper és vér,
aminek felejthetetlen képsoraiban éneklik békésen az egyetemisták John Lennon
dalát, ami e civiljogi mozgalmár korszak jelképe is lehetne: „Give peace a
chance”.
Forrás és ajánlott
irodalom: Jávorszky Béla Szilárd- Sebők János: A Rock története 1. ’50-60-as
évek. Budapest, 2005.
Előző rész: Kik azok a hippik?
Dr. Kisteleki Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése