A szűz királynő, I.
Erzsébet uralkodása alatt kibontakozó színjátszás mai szemmel nézve is kétségtelenül
hatalmas jelentőségű volt korára, és hatása erősen érződik napjainkban is.
Ebben a korban a
darabokat már nem a közönséges vásári ripacsok mutatták be, és a minőségi,
művelt mesteremberek által megkomponált előadások sem számítottak a gazdag,
nagybefolyású nagyurak kiváltságának. Létrejöttek a mindenki által elérhető
színházak, ahol hivatásos színtársulatok
a kreativitásuknak határt nem szabva, szabadon játszhattak.
Anyagi kereteiket, a pompás jelmezeket és a nélkülözhetetlen drága felszereléseket természetesen gazdag patrónusok biztosították számukra, ezért a társulatok általában a nevüket is pártfogójukról kapták.
Anyagi kereteiket, a pompás jelmezeket és a nélkülözhetetlen drága felszereléseket természetesen gazdag patrónusok biztosították számukra, ezért a társulatok általában a nevüket is pártfogójukról kapták.
Anglia első színháza Theatre 1576-ban épült, de
legjelentősebb kétségtelenül Shakespeare színháza, a Globe volt amely állítólag
háromezer fő befogadására is alkalmas volt. A hatalmasnak ható színház
vélhetően a VIII. Henrik előadása közben, 1613-ban porig leégett, de az
épületet gyorsan, már a következő évben újjá is építették. Egészen az angol
polgárháborúig töretlenül működött, de sajnálatos módon 1644-ben puritán
aktivisták a földig lerombolták.
A korabeli
színházak közönsége felettébb sokszínű volt, még a legszegényebb rétegek is
megengedhették maguknak a színházak látogatását, sőt az sem volt ritka, hogy az
előadásokon a legnagyobb méltóságú személyek is tiszteletüket tették. A színpad
(vélhetően biztonsági okokból) embermagasságú volt, hiszen a nézők mai szemmel
nézve cseppet sem voltak jól neveltek.
Általános volt, hogy az előadásokon gátlás nélkül ettek, vagy épp vedelték a sört, gúnyos, sőt trágár megjegyzéseket kiabáltak be a nekik nem tetsző színészeknek, étellel dobálták meg őket.
Általános volt, hogy az előadásokon gátlás nélkül ettek, vagy épp vedelték a sört, gúnyos, sőt trágár megjegyzéseket kiabáltak be a nekik nem tetsző színészeknek, étellel dobálták meg őket.
Korabeli
feljegyzések szerint az sem volt példa nélküli, hogy a nézőtérről egyes
személyek úgy beleélték magukat az aktuális darabba, hogy a színpadra felugorva
be is kapcsolódtak az előadásba, például a kardvívók
párharcába.
párharcába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése