Charles
Manson követőinek, a „családba” tartozó fiatal lányoknak, fiúknak egy komplex
ideológiát rakott össze, amelynek középpontjában az ő látnoki, isteni minősége
állt, s magát egyenesen a visszatért Jézus Krisztusként aposztrofálta.
„Tanításaiban” sok alkalommal hivatkozott a Beatlesre, s azon belül is a Fehér
album több dalára, és legfőképpen a Helter Skelter című számra.
Mindezt
alátámasztva ide idéznénk egy részt a Perjátszó Kör „Charles Manson pere” című kétfelvonásos perjátékának szövegkönyvéből:
„Charles Manson: A Helter Skelter egy ideológia. Egy Beatles szám. A Beatles pedig… a lélek, a végtelenben lévő lyuk… Vagy ott van a Revolution
9! A 9-es szám! Ebből tudtam, hogy a Jelenések Könyve 9. fejezetét kell
tanulmányoznom! De a Fehér album
többi száma is mind erről szól! A Blackbird
című számukban azt éneklik, hogy „Feketerigó az est halálán repülni tanul
törött szárnyán, egész életedben erre a percre vártál, hogy végre felkelj!” Ez
egyértelműen a feketék felkeléséről szól! Ismét visszaszerzik erejüket és
nekirontanak a fehéreknek, legyőzik őket!...Itt jön képbe a Helter Skelter, Linda. Azt éneklik: „Ha
leérek az aljára, felmegyek a csúszda tetejére, ahol megállok és megfordulok és
megint csúszok végre.” Ez egyértelmű. A Halál Völgyében van egy Feneketlen
Lyuk, ahol elrejtőzhetünk. Az indiánok is ismerik, és a Biblia is. Egy aranyból
lévő tó lesz ott. A Jelenések Könyve szerint: „Napra sincs szüksége a városnak,
sem holdra, hogy világítsanak neki, mert az Isten dicsősége világította meg, és
lámpása a bárány.” Én! Amíg a feketék lemészárolják a fehéreket, mi a
feneketlen lyukban leszünk, és amikor véget ér ez a szörnyűség, feljövünk,
ahogy a Helter Skelter dalban megmondták! És mi leszünk a világ urai, az
egyetlen fehérek! ….A Beatles nekem, nekünk énekel! Néha csak suttognak hozzám,
azt csak én hallhatom, mert nekem énekelnek. De vannak egészen egyértelmű
szövegrészletek is. Például Honey Pie-ban
megmondják: „Oh, mézes pitém, a helyzetem reménytelen, mutasd meg a varázslatod
a hollywood-i dalodban!” Azok a gombafejűek tudják, hogy Jézus Krisztus
visszatért a Földre, Los Angelesbe… és én vagyok az. És ti vagytok az új
kiválasztott nép…És én mentálisan össze vagyok kapcsolva velük. Igaz Sadie?
Sadie eredetileg Susan volt, de aztán elneveztem Sadie-nek. És erre mi
történik? A Beatles kiad egy számot, aminek a címe Sexy Sadie!
Susan (Sadie)
Atkins: (fülig érő
szájjal, Lindának)
Igen! Képzelheted, hogy kiakadtam, amikor meg tudtam, hogy a Beatles írt rólam
egy számot!”
De mi is volt ez a Fehér album és ezek a hivatkozott dalok?
1968
februárjában a Beatles tagjai családtagokkal, barátokkal és a médiából egy-két
kísérővel Indiába, Maharishi Mahesh Yóginak a Himalája tövében lévő rishikeshi
táborába utaztak, hogy elmélyülhessenek a transzcendentális meditációban, amit közvetlenül
a yógitól tanulhattak. Ezen a helyen kis bungalókban lakva el voltak szinte
teljesen a külvilágtól: meditáltak, és közben gitároztak és zenét szereztek.
John Lennon szavaival: „A fehér album dalainak
jó részét Indiában szereztük…ki-ki kapott egy mantrát, aztán csak ültünk ott a
hegyekben, a mantrát mondogattuk, ettük azt a vacak vegetáriánus kaját, és
végtelen unalmunkban egy csomó dalt írtunk. Összehoztunk hárman vagy harminc új
dalt. Paul mintegy tucatnyit, George a saját állítása szerint hatot, én meg
tizenötöt – és mit tesz a meditáció, Ringo is összehozta a maga első számát.”
1968.
november 22-én megjelent a The Beatles egyetlen eredeti dupla albuma, a The
Beatles, melyet gyakran Fehér Albumnak (The White Album) neveznek egyszínű
fehér borítója miatt.
Ezen
a dupla albumon gyökeres változás következet be az együttes munkamódszerében.
Eddig az albumokat közös csapatmunkával rakták össze, erre a lemezre viszont
mind a négy zenész –ahogy John fentebb elmondta - egyénileg szerezte a dalokat,
s ezeket a „szólószámokat” az együttes többi tagja kísérte a lemezfelvételen.
Az
előadóművészek produktumainak hatása kapcsán mindig kérdéses, hogy az alkotóknak művükkel mi volt az eredeti
szándéka, s ehhez a szándékhoz képest a
közönség mit lát bele ezekbe az alkotásokba. Ahogy
az előzőekben láttuk, Charles Manson elég sok mindent látott bele, „olvasott
ki” a Beatles dalaiból.
Nézzük meg, hogy a kérdéses dalok alkotói vajon ténylegesen mit akartak mondani ezekkel a számokkal?
A
Helter Skeltert– amely minden idők
első heavy metal dala – az album kiadása után általános értetlenséggel fogadta
a közvélemény, mivel ez egy sehonnan sehová tartó agresszív és harsány zenei
rohanás. Pontosan visszaadja a brit angolban használt kifejezés tárgyát, egy vidámparki
játékét, ami egy torony köré épített spirális csúszda, ahol belülről lehet felmászni
a torony tetejébe és onnan egy párnán lehet lecsúszni.
A
Revolution 9’ Lennon műve nem igazán
nevezhető dalnak, inkább egy mindenféle effekttel teletűzdelt zenei kollázsnak.
John: „A Revolution 9’
azt vetítette ki a tudatalattimból, hogy szerintem miként fog bekövetkezni,
mintha megpróbáltam volna lerajzolni a forradalmat. Igen elvont lett,
ugyanakkor „konkrét zene”, hurkok, sikolyok, akkor azt hittem, zenei képet
festek a forradalomról, de elkövettem egy hibát: amit csináltam, az lényegében
forradalom-ellenes volt. … Néhány klasszikus zenei szalagot összevissza vagdaltam,
meg lejátszottam előre-hátra, hogy minél érdekesebb effektusokhoz jussak.
Egyszerre vagy tíz magnó ment, és mindenütt ott voltak, akik ceruzával
tartották a hurkokat – némelyik csak pár hüvelyk hosszú volt, de akadt néhány
egy yardos is. Mindet egyszerre elindítottam, és élőben végeztem a mixelést, de
jó párszor próbálkoztam, mire elégedett lettem vele.”
És mi motiválta valójában a Sexy Sadie című dalt?
George: „Már nem tudom,
kinek az autójával jöttünk le onnan, a világon mindenki utánunk jött, hogy megcsinálhassa
a maga „Beatles a Himalájában” híradóját. Egy ilyen filmes kocsival mentünk
Delhiig. Órákig tartott az út. John közben elkezdett dúdolgatni egy dalt
„Maharishi, mit tettél?”. Mondtam, hogy ez így túl direkt, ő megkérdezte, mire
cserélje ki a Marahisrit, és én akkor találtam ki a Sexy Sadie-t.”
John: „Igen, helyes,
egy kicsit meg akartam büntetni őt, de mégsem akartam nyíltan kimondani
„Marahisri mit műveltél? Te mindenkit megbolondítottál”. Ő ugyanis arra tett
kísérletet, hogy igen tisztázatlan módon meghódítsa Mia Farrow-t. Ez volt az
egyik oka, hogy szakítottunk vele, még George is elhagyta őt. Paul pedig amúgy
sem volt nagyon meggyőzve”.
John
Lennon tehát ebben a dalban számol le a guruval, akiről elterjedt köztük, hogy
zaklatta a körükben lévő nőket, de végül ez a vád nem bizonyosodott be, a
Beatles viszont végérvényesen szakított a yógival.
A
klasszikus hangszerekkel, főként csembalóval kísért, barokkos, reneszánszos stílusú
Piggies cuki malackákról szól, akik
hófehér ingben dagonyáznak a piszokban, latyakban. A dalszerző George Harrison
ebben a gunyoros számban a képmutató bürokratákat figurázza ki. Mansonra mindez
olyannyira hatott, hogy a Manson-család által elkövetet gyilkosságok helyszínén
az áldozatok vérével írták fel az ajtóra, falra, hogy „Piggies”.
A
Glass Oniont John Lennon írta, és
azokról a rajongókról (vagy nekik) szól, akik mindenféle rejtett üzenetet
próbálnak kihallani a dalokból. Paul
McCartney minderről azt mondta: „Sokan azt hiszik, hogy bármi, amit mondunk
vagy elénekelünk, politikai állásfoglalás, de ez nem igaz. Általában csak egy
egyszerű dalról van szó. Talán némelyiknek a hallatán elgondolkodnak az
emberek, hogy ezzel most mit akarunk, nos, el akarunk énekelni még egy dalt,
ennyi.”
Végezetül: Mit üzent John Lennon Mansonnak?
„Manson
tébolyult. Ő a leggonoszabb mindazok között, akik a szövegeinket magáncéljaikra
használják”.
A
The Beatles (White album) című dupla lemez dalai:
Első. lemez, A
oldal
1.
Back
in the U.S.S.R.
2.
Dear
Prudence
3.
Glass
Onion
4.
Ob-La-Di,
Ob-La-Da
5.
Wild
Honey Pie
6.
The
Continuing Story of Bungalow Bill
7.
While
My Guitar Gently Weeps
8.
Happiness
Is a Warm Gun
Első. lemez, B
oldal
1.
Martha
My Dear
2.
I'm
So Tired
3.
Blackbird
4.
Piggies
5.
Rocky
Raccoon
6.
Don't
Pass Me By
7.
Why
Don't We Do It in the Road?
8.
I
Will
9.
Julia
Második. lemez, A
oldal
1.
Birthday
2.
Yer
Blues
3.
Mother
Nature's Son
4.
Everybody's
Got Something to Hide Except Me and My Monkey
5.
Sexy
Sadie
6.
Helter
Skelter
7.
Long,
Long, Long
Második. lemez, B
oldal
1.
Revolution
1
2.
Honey
Pie
3.
Savoy
Truffle
4.
Cry
Baby Cry
5.
Revolution
9
6.
Good
Night
Forrás:
The Beatles Antológia. Budapest, 2001.; Molnár Imre – Molnár Gábor: Halhatatlan Beatles. Budapest, 1986.;
Charles Manson pere. Szövegkönyv. Írta: Rudas Helga
Dr. Kisteleki Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése