2019. november 24., vasárnap

Mit mondott valójában Charles Mansonnak a Beatles Fehér albuma?


Charles Manson követőinek, a „családba” tartozó fiatal lányoknak, fiúknak egy komplex ideológiát rakott össze, amelynek középpontjában az ő látnoki, isteni minősége állt, s magát egyenesen a visszatért Jézus Krisztusként aposztrofálta. „Tanításaiban” sok alkalommal hivatkozott a Beatlesre, s azon belül is a Fehér album több dalára, és legfőképpen a Helter Skelter című számra.

Mindezt alátámasztva ide idéznénk egy részt a Perjátszó Kör „Charles Manson pere” című kétfelvonásos perjátékának szövegkönyvéből:


Charles Manson: A Helter Skelter egy ideológia. Egy Beatles szám. A Beatles pedig… a lélek, a végtelenben lévő lyuk… Vagy ott van a Revolution 9! A 9-es szám! Ebből tudtam, hogy a Jelenések Könyve 9. fejezetét kell tanulmányoznom! De a Fehér album többi száma is mind erről szól! A Blackbird című számukban azt éneklik, hogy „Feketerigó az est halálán repülni tanul törött szárnyán, egész életedben erre a percre vártál, hogy végre felkelj!” Ez egyértelműen a feketék felkeléséről szól! Ismét visszaszerzik erejüket és nekirontanak a fehéreknek, legyőzik őket!...Itt jön képbe a Helter Skelter, Linda. Azt éneklik: „Ha leérek az aljára, felmegyek a csúszda tetejére, ahol megállok és megfordulok és megint csúszok végre.” Ez egyértelmű. A Halál Völgyében van egy Feneketlen Lyuk, ahol elrejtőzhetünk. Az indiánok is ismerik, és a Biblia is. Egy aranyból lévő tó lesz ott. A Jelenések Könyve szerint: „Napra sincs szüksége a városnak, sem holdra, hogy világítsanak neki, mert az Isten dicsősége világította meg, és lámpása a bárány.” Én! Amíg a feketék lemészárolják a fehéreket, mi a feneketlen lyukban leszünk, és amikor véget ér ez a szörnyűség, feljövünk, ahogy a Helter Skelter dalban megmondták! És mi leszünk a világ urai, az egyetlen fehérek! ….A Beatles nekem, nekünk énekel! Néha csak suttognak hozzám, azt csak én hallhatom, mert nekem énekelnek. De vannak egészen egyértelmű szövegrészletek is. Például Honey Pie-ban megmondják: „Oh, mézes pitém, a helyzetem reménytelen, mutasd meg a varázslatod a hollywood-i dalodban!” Azok a gombafejűek tudják, hogy Jézus Krisztus visszatért a Földre, Los Angelesbe… és én vagyok az. És ti vagytok az új kiválasztott nép…És én mentálisan össze vagyok kapcsolva velük. Igaz Sadie? Sadie eredetileg Susan volt, de aztán elneveztem Sadie-nek. És erre mi történik? A Beatles kiad egy számot, aminek a címe Sexy Sadie!
Susan (Sadie) Atkins: (fülig érő szájjal, Lindának) Igen! Képzelheted, hogy kiakadtam, amikor meg tudtam, hogy a Beatles írt rólam egy számot!”



De mi is volt ez a Fehér album és ezek a hivatkozott dalok?


1968 februárjában a Beatles tagjai családtagokkal, barátokkal és a médiából egy-két kísérővel Indiába, Maharishi Mahesh Yóginak a Himalája tövében lévő rishikeshi táborába utaztak, hogy elmélyülhessenek a transzcendentális meditációban, amit közvetlenül a yógitól tanulhattak. Ezen a helyen kis bungalókban lakva el voltak szinte teljesen a külvilágtól: meditáltak, és közben gitároztak és zenét szereztek. John Lennon szavaival: A fehér album dalainak jó részét Indiában szereztük…ki-ki kapott egy mantrát, aztán csak ültünk ott a hegyekben, a mantrát mondogattuk, ettük azt a vacak vegetáriánus kaját, és végtelen unalmunkban egy csomó dalt írtunk. Összehoztunk hárman vagy harminc új dalt. Paul mintegy tucatnyit, George a saját állítása szerint hatot, én meg tizenötöt – és mit tesz a meditáció, Ringo is összehozta a maga első számát.”

1968. november 22-én megjelent a The Beatles egyetlen eredeti dupla albuma, a The Beatles, melyet gyakran Fehér Albumnak (The White Album) neveznek egyszínű fehér borítója miatt.
Ezen a dupla albumon gyökeres változás következet be az együttes munkamódszerében. Eddig az albumokat közös csapatmunkával rakták össze, erre a lemezre viszont mind a négy zenész –ahogy John fentebb elmondta - egyénileg szerezte a dalokat, s ezeket a „szólószámokat” az együttes többi tagja kísérte a lemezfelvételen.

Az előadóművészek produktumainak hatása kapcsán mindig kérdéses, hogy az alkotóknak művükkel mi volt az eredeti szándéka, s ehhez a szándékhoz képest a közönség mit lát bele ezekbe az alkotásokba. Ahogy az előzőekben láttuk, Charles Manson elég sok mindent látott bele, „olvasott ki” a Beatles dalaiból.


Nézzük meg, hogy a kérdéses dalok alkotói vajon ténylegesen mit akartak mondani ezekkel a számokkal?


A Helter Skeltert– amely minden idők első heavy metal dala – az album kiadása után általános értetlenséggel fogadta a közvélemény, mivel ez egy sehonnan sehová tartó agresszív és harsány zenei rohanás. Pontosan visszaadja a brit angolban használt kifejezés tárgyát, egy vidámparki játékét, ami egy torony köré épített spirális csúszda, ahol belülről lehet felmászni a torony tetejébe és onnan egy párnán lehet lecsúszni.

A Revolution 9’ Lennon műve nem igazán nevezhető dalnak, inkább egy mindenféle effekttel teletűzdelt zenei kollázsnak.

John: „A Revolution 9’ azt vetítette ki a tudatalattimból, hogy szerintem miként fog bekövetkezni, mintha megpróbáltam volna lerajzolni a forradalmat. Igen elvont lett, ugyanakkor „konkrét zene”, hurkok, sikolyok, akkor azt hittem, zenei képet festek a forradalomról, de elkövettem egy hibát: amit csináltam, az lényegében forradalom-ellenes volt. … Néhány klasszikus zenei szalagot összevissza vagdaltam, meg lejátszottam előre-hátra, hogy minél érdekesebb effektusokhoz jussak. Egyszerre vagy tíz magnó ment, és mindenütt ott voltak, akik ceruzával tartották a hurkokat – némelyik csak pár hüvelyk hosszú volt, de akadt néhány egy yardos is. Mindet egyszerre elindítottam, és élőben végeztem a mixelést, de jó párszor próbálkoztam, mire elégedett lettem vele.”

És mi motiválta valójában a Sexy Sadie című dalt?


George: „Már nem tudom, kinek az autójával jöttünk le onnan, a világon mindenki utánunk jött, hogy megcsinálhassa a maga „Beatles a Himalájában” híradóját. Egy ilyen filmes kocsival mentünk Delhiig. Órákig tartott az út. John közben elkezdett dúdolgatni egy dalt „Maharishi, mit tettél?”. Mondtam, hogy ez így túl direkt, ő megkérdezte, mire cserélje ki a Marahisrit, és én akkor találtam ki a Sexy Sadie-t.”

John: „Igen, helyes, egy kicsit meg akartam büntetni őt, de mégsem akartam nyíltan kimondani „Marahisri mit műveltél? Te mindenkit megbolondítottál”. Ő ugyanis arra tett kísérletet, hogy igen tisztázatlan módon meghódítsa Mia Farrow-t. Ez volt az egyik oka, hogy szakítottunk vele, még George is elhagyta őt. Paul pedig amúgy sem volt nagyon meggyőzve”.

John Lennon tehát ebben a dalban számol le a guruval, akiről elterjedt köztük, hogy zaklatta a körükben lévő nőket, de végül ez a vád nem bizonyosodott be, a Beatles viszont végérvényesen szakított a yógival.

A klasszikus hangszerekkel, főként csembalóval kísért, barokkos, reneszánszos stílusú Piggies cuki malackákról szól, akik hófehér ingben dagonyáznak a piszokban, latyakban. A dalszerző George Harrison ebben a gunyoros számban a képmutató bürokratákat figurázza ki. Mansonra mindez olyannyira hatott, hogy a Manson-család által elkövetet gyilkosságok helyszínén az áldozatok vérével írták fel az ajtóra, falra, hogy „Piggies”.

A Glass Oniont John Lennon írta, és azokról a rajongókról (vagy nekik) szól, akik mindenféle rejtett üzenetet próbálnak kihallani a dalokból. Paul McCartney minderről azt mondta: „Sokan azt hiszik, hogy bármi, amit mondunk vagy elénekelünk, politikai állásfoglalás, de ez nem igaz. Általában csak egy egyszerű dalról van szó. Talán némelyiknek a hallatán elgondolkodnak az emberek, hogy ezzel most mit akarunk, nos, el akarunk énekelni még egy dalt, ennyi.”

Végezetül: Mit üzent John Lennon Mansonnak?


„Manson tébolyult. Ő a leggonoszabb mindazok között, akik a szövegeinket magáncéljaikra használják”.



A The Beatles (White album) című dupla lemez dalai:
Első. lemez, A oldal
1.      Back in the U.S.S.R.
2.      Dear Prudence
3.      Glass Onion
4.      Ob-La-Di, Ob-La-Da
5.      Wild Honey Pie
6.      The Continuing Story of Bungalow Bill
7.      While My Guitar Gently Weeps
8.      Happiness Is a Warm Gun

Első. lemez, B oldal
1.      Martha My Dear
2.      I'm So Tired
3.      Blackbird
4.      Piggies
5.      Rocky Raccoon
6.      Don't Pass Me By
7.      Why Don't We Do It in the Road?
8.      I Will
9.      Julia

Második. lemez, A oldal
1.      Birthday
2.      Yer Blues
3.      Mother Nature's Son
4.      Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey
5.      Sexy Sadie
6.      Helter Skelter
7.      Long, Long, Long

Második. lemez, B oldal
1.      Revolution 1
2.      Honey Pie
3.      Savoy Truffle
4.      Cry Baby Cry
5.      Revolution 9
6.      Good Night

Forrás: 
The Beatles Antológia. Budapest, 2001.; Molnár Imre – Molnár Gábor: Halhatatlan Beatles. Budapest, 1986.; 
Charles Manson pere. Szövegkönyv. Írta: Rudas Helga
Dr. Kisteleki Károly


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése